Sivu 3 ja 4

 Kirjoitan Kuolio-albumit sekä perusteellisen suunnittelun pohjalta, että improvisoiden. Hirviökissan kolme ensimmäistä sivua poikkeavat tavallisesta kirjoitustekniikastani siinä, että niiden tapahtumapaikkoja valokuvatessa minulla oli valmiina storyboard. Yleensä Hannele Kivilahti ottaa valokuvat kuvauspaikalla yhteisten nopeasti tehtävien päätösten ohjaamina ja minä kirjoitan sarjakuvan alkuperäisten ideoideni ja kuvausten aikana tapahtuneiden sattumien perusteella.

 

Hirviökissan alkukohtauksen paikaksi valikoitui Haarlan palatsin ympäristö. Kuljin paikan ohi pari kertaa viikossa, joten minulla oli aikaa miettiä kohtauksen vaatimaa sivumäärää ja ruutujen sisältöä. 

 

Paikan valintaan oli kolme albumin teemoihin liittyvää syytä. Ensinnäkin Haarlan palatsin edustaa koristavat patsaat ovat olleet suosikkipatsaani Tampereella lapsuudestani alkaen. Ne ovat erittäin hirviömäisiä, toisin kuin useimmat julkiset taideteokset. 

 

Sovitin alkukohtauksen tapahtumat hirviökissan lausumaan lainaukseen William Butler Yeatsin runosta Toinen tuleminen. Valitut kuvakulmat kuvittavat runoa ja ruutujako rytmittää sitä.

 

Hirviökissa olen minä itse, ensin luonnostelin siitä toisenlaisen, mutta piirtäessäni alkukohtausta sellaisten valokuvien pohjalta, joissa itse esitin hirviötä, siitä tuli näköiseni. Sopiihan se hyvin, kun olen tähtimerkiltäni leijona. 

 

Hirviökissa on pukeutunut 1800-luvun vaatteisiin vihjauksena siihen suuntaan, että länsimainen magia on varsinaisesti luotu silloin, vapaasti lainaillen vanhempia ideoita. 


Saappaat viittaavat saapasjalkakissa-satuun, josta lainasin tarinaan perusrakenteen kissasta, joka rientää etukäteen järjestelemään tapahtumia. 


Alkukohtaus kuvattiin juhannuspäivänä 2019, mistä johtuu ihmisten ja varsinkin autojen puuttuminen näkymistä. Se efekti sopi mielestäni aloituksen tunnelmaan. Loppuosa albumista oli kuvattu kahdessa sessiossa aiemmin kesäkuussa 2019.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kapteeni Kuolio ja Kissanmaan hirviökissa

Sivu 6